Hoppa till sidans innehåll

Lyckat integrationsprojekt i Haninge

27 SEP 2019 14:03
Ishockey är en sport med få spelare som har utländsk bakgrund. Något som Haninge Anchors utvecklingskommitté för dam/flick aktivt vill ändra på. Läs mer i vår artikel.
  • Skapad: 27 SEP 2019 14:03

Ishockey är en sport med få spelare som har utländsk bakgrund. Något som Haninge Anchors utvecklingskommitté för dam/flick aktivt vill ändra på. ”Vi hoppas kunna ändra på det och få en mer jämlik idrott och vill få dessa unga att få upp ett intresse för sporten” berättar Mia Larsson initiativtagare för projektet.

Vecka 32 är en vecka då många föreningar startar upp med camper. Likaså i Haninge Anchors men med en helt annan tvist.

Idrottens betydelse för att främja integration är något de flesta känner till. Att gå från ord till handling är det en del föreningar som gör, men som sällan kommer till kännedom utanför projektet. Stockholms Ishockeyförbund vill med denna artikel inspirera fler föreningar att fortsatt bredda målgrupper och ta nya grepp med rekryteringen till vår idrott. Att möta nya målgrupper i områden där hockeykulturen saknas är ett grepp initiativtagarna i Haninge Anchors utvecklingskommitté tagit fasta på.

I de flesta kommuner inom distriktet finns det områden där hockey är helt frånvarande. Områden som sprudlar av liv och viljan att aktivera sig.  Brist på anläggningar kan vara en del av problematiken men avsaknaden av pengar och fördomar kring ishockeyn står på listan av utmaningar.

Haninge Anchors initiativtagare Mia Larsson, Utvecklingsansvarig dam/flick med både SM och OS medaljer på sin meritlista begav sig tillsammans med lagkamrater och medlemmar i utvecklingskommittén till Jordbro Centrum en vecka i augusti, med målet att sprida kärleken till ishockey och det långsiktiga målet att få in nya medlemmar till föreningen.  

- Vi ville också visa på att det inte behöver vara dyrt att spela ishockey. Idag kan man i stort sett låna ihop en utrustning gratis bla genom att fråga runt i föreningen och be om urväxt utrustning som folk kan tänka sig skänka bort. Gör man det kontinuerligt så har det ganska snabbt byggts upp en utrustningsbank som kan användas som låneutrustning, berättar Mia Larsson.

Genomförandet

Arbetsgruppen kom fram till att en ”Prova-på aktivitet” i direkt närhet till målgruppen skulle genomföras. Marknadsföringen bestod av traditionella affischer i området tillsammans med en riktad köpt kampanj i sociala medier. Plastis, teknikbana och en skottramp byggdes upp. De fick även ett armband vid ankomst för att kunna pricka av vilka som fått mellanmål som Haninge Anchors bjöd deltagarna på.

Mia Larsson berättar

-Vid välkomstbordet när barnen kom fick de instruktioner om vilka aktiviteter som fanns att prova på Vi hade också sammanställt info om vår hockeyskola och såg till att barnen fick med sig en lapp hem. Då vi ordnar liknande aktiviteter flera gånger om året såg vi till att köpa på oss ett hockeymål att ha till dagar som dessa. Sedan tidigare hade vi också köpt på oss pennor och block för att barnen skulle kunna rita vid aktiviteter vi ordnade. De tog vi med och en del barn fastnade vid ritbordet!

Vid 10-tiden var allt uppsatt och en riktad aktivitet att locka till sig ungdomarna genomfördes.

- Några av oss gick in i centrum och till skolan intill som hade fritidsverksamhet och försökte sprida informationen att vi var på plats. Snart började de första droppa in. 3-4 grupper från Höglundaskolans fritids kom och besökte oss, då hade vi verkligen fullt upp med att knyta skridskor och vi fick skapa ett kösystem för att barnen skulle få gå ut på isen. Många som åkte ville även låna armbågsskydd och benskydd eftersom de ramlade en del. Vi hade tagit med så att man även kunde få testa målvaktsskydd off-ice.

Wow-faktor

-Jag hade tagit med mina SM-guld och OS-bronset som jag visade och berättade kring för de barn som hade testat på det mesta men ändå hängde kvar. Det blev en wow-känsla för dem.

Till de barn och ungdomar som besökte aktiviteten så fick de med sig en lapp hem som informerade om hockeyskolan. 

Utfall

I återrapportering till kommunen fick de antal barn uppdelat på kön och ålder. Haninge kommun hade dessutom stöttat projektet ekonomiskt och bokat en konstgräsyta i området.

Totalt så besöktes eventet av 93 barn i åldrarna 2-12 år.

- Vi såg och förstod av barnens reaktioner att detta var en succé! Berättar Mia Larsson. De var så glada och gav sig ut på isen utan problem. De vuxna som vi pratade med var så tacksamma att vi kommit just till Jordbro för att ge denna upplevelse till barnen. Det var en del som verkade väldigt intresserade av att komma igen och prova. Vi fick många frågor om vi skulle komma igen dagen efter.

All tid och kraft det tog för planering och genomförande var verkligen värt det. Får vi möjlighet kommer vi inte tveka på att ställa upp igen.

Störst koncentration var i spannet 6- 9 år vilket får ses som en fullträff i nyrekryteringssammanhang. Kanske har Haninge Anchors några blivande medaljörer eller glada hockeyspelare i framtiden med avstamp från den aktiviteten.

Syftet med artikeln är att lyfta goda insatser som görs inom vårt distrikt med hopp om att det kan inspirera att fortsatt göra eller börja bredda målgrupperna för rekrytering till föreningarna. Socioekonomiskt utsatta områden kan vara en plats att nå ut till nya adepter. Andra kan vara riktade insatser mot dam/flick och de som har någon form av funktionsvariation med parasport som mål.  

Hur arbetar ni i era föreningar? Hör gärna av er till This is a mailto link så tar vi kontakt med er.


 

Skribent: Andreas Hawerfors
Epost: Adressen Gömd

 

Partners

ccm_250px 

             

 

 

Postadress:
Stockholms Ishockeyförbund
Tjurhornsgränd 6, 3 tr
121 63 Johanneshov

Besöksadress:
Tjurhornsgränd 6, 3 tr
121 63 Johanneshov

Kontakt:
Tel: 0855671660
Fax: 087220141
E-post: This is a mailto link

Se all info