Foto: Peter Andersson

Årsmöte 2018

2018-06-18 19:12
I torsdags ägde Stockholms Ishockeyförbunds årsmöte 2018 rum. Styrelsens ordförande Göran Tidström hälsade cirka 70 deltagare från våra föreningar, styrelse och kommittéer välkomna till mötet.
  • Uppdaterad: 2018-06-20 10:53

Dagen till ära var både VM-pokalen Stålbucklans pokal på plats och många ville fotograferas med båda priserna. Svenska Ishockeyförbundets ordförande Anders Larsson inledde kvällen med att prata om året som gått och även om framtiden. Bland annat lovade han framtida mästerskap i Sverige. Efter Anders tog den sedvanliga prisutdelningen vid.

Prisutdelningen inleddes med att Stockholmsdomarna Jimmy Dahmén och Katarina Timglas tilldelades varsin förtjänstmedalj i guld, en utmärkelse som tilldelas person som gjort ishockeyn synnerliga förtjänster. De tilldelades den för sina utomordentliga insatser i OS där båda fick äran att döma OS-final. Timglas är den första kvinnan från Sverige som får detta hedersuppdrag. Dahmén blev den tredje Svenske herrdomaren att döma en OS-final.

Ledarna för distriktslaget för flickor tilldelades ett förtjänstdiplom för goda förtjänster inom ishockeyn. Detta efter den historiska bedriften att vinna Stålbucklan, Stockholms första vinst någonsin!

I år var mottagare av medel ur Torsten Flygelholms minnesfond Niclas Lantz, IFK Täby HC, för sitt stora engagemang i föreningens lags totala fysträning samt i föreningens gym och skottramp. Niclas blev väldigt glad över stipendiet men kunde tyvärr inte ta emot priset själv utan det gjorde IFK Täbys ordförande Erik Söderberg.

Vid förbundets 70-årsjubileum instiftades flickhockeystipendiet på initiativ av Sundbybergs IK och med stöd av Djurgårdens IF, Värmdö HC och SDE HF. Stipendiet tilldelades i år två pristagare, Sara Ridderlund, Huddinge IK och Mia Larsson, Haninge Anchors HC.
Årets Stockholmsplaketter delades ut till Emma Forsgren, SDE HF och William Eklund, Djurgårdens IF.

Stockholmsplaketten tillfaller en ishockeykille och en ishockeytjej som visat bra inställning till sporten, är en bra kamrat samt har andra fina egenskaper både på och utanför rinken. Dessutom fordras givetvis att han och hon är en duktig hockeyspelare och framstår som en bra profil för sporten.

Efter utmärkelserna följde medaljutdelning till segrarna i distrikts- och regionala serier och även DM.

Efter prisutdelningen startade årsmötet och till mötesordförande valdes Christer Pallin, till mångårig chefsjurist på RF.

Göran Tidström föredrog verksamhets och förvaltningsberättelse med stöd av kanslichef Carina Oddsberg som berättade om de aktiviteter som skett under säsongen.

Föreningarnas utsedda revisor Jan Bojling läste sedan upp revisorernas uttalanden. Årsmötet beslutade att godkänna berättelserna och lägga dessa till handlingarna.

Carina Oddsberg berättade vidare om verksamhetsplanen 2018-2019 som fortsätter med verksamhetsinriktningen för 2016-2020 som grund. För nästkommande säsong införs ledorden ”kunna, vilja, få”, som kan anknytas till alla våra verksamhetsmål.

Efter att budget och verksamhetsplan godkänts av årsmötet var det dags för punkten där styrelsens förslag om stadgeändringar skulle beslutas om. Ändringsförslaget hade presenterats tidigare vid ordförandekonferensen i höstas och även godkänts i förhand av SIF och RF. Föreningarna hade också tagit del av förslaget ihop med övriga årsmöteshandlingar. Som tillägg var också en instruktion för valberedningen formulerad. Förslaget godkändes och de nya stadgarna kan du läsa här: Stockholms Ishockeyförbunds stadgar

Sedan tog valberedningens ordförande Patrik Lindh över när valen till styrelsen stod på dagordningen. Ledamöterna Joachim Malmquist och Jan Norström valdes om för en period av två år, Lars-Erik Hymander valdes på ett fyllnadsval i ett år.

Två nya ledamöter och en suppleant valdes in i styrelsen. Här kan du läsa en kort presentation av dessa:

Cilla Wikström
Cilla har tidigare varit ordförande i Tullinge TP i c:a 4 år. Civilt jobbar hon på Bonniers med kundansvar för de större kunderna och är mycket tekniskt och marknads och säljorienterad.
Hon brinner och kan bidra med den sunda och balanserade synen på idrottandet för barn där både elit och bredd har sin plats genom en balanserad och nyanserad verksamhet. Cilla är drivande och har skinn på näsan. Kämpar och står för det hon tror på och räds inte motstånd.

Anders K Holm
Anders har drygt 20 års erfarenhet av föreningsarbete i olika föreningar i Danderyd, Bland annat Danderyds Sportklubb, Enebybergs IF, DE Hockey och SDE Hockey. Är fortfarande aktiv inom SDE Hockey.
Har de senaste åren inom SDE Hockey primärt fokuserat på hockeyskola, flickverksamheten samt utveckling av föreningens organisation, struktur och styrning
Anders är Civilingenjör utbildad på KTH, och har primärt arbetet med produktion, logistik och Supply Chain Management. Har arbetat mycket med förändringsarbete och utveckling av organisationer, processer och arbetssätt.
Främst vill Anders bidra till att strukturer såsom seriesystem påtagligt stöttar förbundets målsättning. Men även att antalet deltagare i hockeyskolorna ökar, att fler spelar hockey längre upp i åldrarna och att sportens attraktivitet ökar generellt.

Hanna Wistrand
Hanna är egenföretagare med design- och kommunikationsstrategi som specialitet.
Är lite av en föreningsnörd och är aktiv i flera föreningar. Jag tror stenhårt på att civilsamhället kan göra samhället bättre. Om många gör lite gör det stor skillnad.
Har hamnat inom ishockeyn via hockeyspelande barn. Jag är inte hockeykompetent men vet hur man driver frågor. Hanna har varit med i bygget av Göta Traneberg IK:s satsning på tjejhockey och sitter där i styrelsen. Är till vardags fritidspolitiker och sitter i Bromma stadsdelsnämnd. Följer med särskilt intresse idrottspolitiska frågor och frågor om tillgänglighet och utveckling, ungdom och aktivitet.

Här kan du också läsa handlingarna från årsmötet 2018:

Verksamhets och förvaltningsberättelse 2017-2018
Verksamhetsplan 2018-2019